bagaimana nak jadi seorang pelakon?

Tuesday, January 15, 2013

bagaimana nak jadi seorang pelakon?....soalan yang saya dapat dari pertanyaan media social...jawapan saya senang kena ada minat..bukan mudah dan bukan senang seperti kita menonton shaizy sam,bront palare berlakon dan arron aziz berlakon.nampak macam senang dan mudah...yang penting sekali kesabaran...dan minat yang sangat mendalam..kena tahu bawa diri dalam industri seni yang penuh warna warni nie..



untuk menjadi seorang pelakon mesti ada ilmu dan bakat.jangan rasa malu tapi kena ada malu..percaya dengan tubuh untuk mengolah apa yang kita rasa benar..."jangan pandang di sebalik benar jika tiada benarnya"..kena terima sedikit kritikan dengan sempurna dan terbuka.Kita manusia nak menjadi yang hebat tak semestinya dalam masa sehari kita boleh jadi bintang.mungkin sini ada sedikit ilmu yang dapat di kongsikan untuk tontonan umum.




lakonan ini seperti kita melukis sekeping kertas putih dengan warna2 untuk di jadikan satu lukisan yang sangat menarik..kita buat dengan keikhlasan dan bukan kerana kita mahu jadi selebriti.ramai sekarang hanya tahu nak berlakon sebab nak popular pastu lupa diri dan akhirnya memakan diri..menjadi seorang pelakon tak kaya kalau kita hanya sekadar mengejar populariti.bawah ini antara sebahagia nasihat dari mereka yang bergelar sifu di hollywood.


Constantin Stanislavski: All action in theatre must have inner justification, be logical, coherent, and real.

Marlon Brando: Acting in general, is something most people think they're incapable of but they do it from morning to night. The subtlest acting I've ever seen is by ordinary people trying to show they feel something they don't or trying to hide something. It's something everyone learns at an early age.


Gerard Depardieu: Concentration does not mean inhibition. One can and should be attentive yet appear nonchalant.


Gene Hackman: Honesty isn't enough for me. That becomes very boring. If you can convince people what you're doing is real and it's also bigger than life-that's exciting.


Jeremy Irons: You think, you don't just speak. The lines come off the thoughts.


John Gielgud: One mustn't allow acting to be like stockbroker -- you must not take it just as a means of earning a living, to go down every day to do a job of work. The big thing is to combine punctuality, efficiency, good nature, obedience, intelligence, and concentration with an unawareness of what is going to happen next, thus keeping yourself available for excitement.

apa itu lakonan?



kena faham apa yang anda faham tentang kehidupan untuk menyampaikan naskah supaya orang mampu faham perwatakan yang cuba untuk di sampaikan..lakonan bukan sekadar menyampaikan dengan menghafal skript atau bercakap tapi setiap patah perkataan di sampaikan dalam bentuk irama.


ini antara kata orang hebat dalam dunia lakonan tentang makna sebenar lakonan...


AHumphrey Bogart:
Acting is experience with something sweet behind it.


Sir Charles Chaplin:
Timing! My mother gave me that. I was born with it. I don't think you can give a person timing.
[Radio Times, March 1979]


Glenda Jackson:
You'd think is something one would grow out of. But you grow into it. The more you do, the more you realize how painfully easy it is to be lousy and how very difficult to be good.
[People, March 1985]



Vanessa Redgrave:
 I give myself to my parts as a lover. It's the only way.
[Time, 17 March 1967]


Robert De Niro:
 One of the things about acting is it allows you to live other people's lives without having to pay the price. I've never been one of those actors who has touted myself as a fascinating human being. I had to decide early on whether I was to be an actor or a personality.
Lawrence Barrett, 19th Century American Actor: Acting is... forever carving a statue of snow.

Robert Redford: 
A lot of what acting is paying attention.
Jeff Goldblum: Acting is nothing more or less than playing. The idea is to humanize life.

Glenda Jackson: 
Acting is not about dressing up. Acting is about stripping bare. The whole essence of learning lines is to forget them so you can make them sound like you thought of them that instant. 

nak tahu lebih lagi peluang berlakon di malaysia boleh join this group on facebook.banyak info casting di sini untuk di kongsikan bersama.saya sekadar berkongsi sedikit untuk lakonan dan masih lagi berlajar untuk menjadi yang terbaik..


 http://www.facebook.com/groups/casting.malaysia/